czwartek, 10 listopada 2011

Jak pomóc dziecku w nauce gry? 7 kroków, które pomogą optymalnie wykorzystać lekcje muzyki. Krok 3 – naucz dziecko być skutecznym uczniem

Jak pomóc dziecku w nauce gry? 7 kroków, które pomogą optymalnie wykorzystać lekcje muzyki. Krok 3 – naucz dziecko być skutecznym uczniem

Autorem artykułu jest Aneta Kobylińska



Nie każdy zostanie Zimmermanem czy Blechaczem. Ale każdy może osiągnąć sukces i pokazać światu to co w nim najlepsze. Musi tylko wiedzieć jak. Dziś przepis na skutecznego ucznia. Skutecznego, czyli takiego który potrafi wykorzystać swój potencjał do osiągnięcia sukcesu.

Już wiesz jakim uczniem jest Twoje dziecko. Jeśli nie - przeczytaj koniecznie pierwszy artykuł z tej serii. Teraz czas na rozbudzenie w nim pasji do... nauki. Zakładam, że pasję do muzyki już ma.

Badania przeprowadzone wśród amerykańskich studentów konserwatoriów muzycznych pokazują, że najskuteczniejsi uczniowie są:

- nastawieni na doskonalenie się. Przyjmują odpowiedzialność za własne postępy. Aby pomóc dziecku tę odpowiedzialność zrozumieć i przyjąć porozmawiajcie o celach jakie chce osiągnąć w dłuższym okresie. Jak widzi siebie za 5 lat? Co potrafi? Może ma własny zespół muzyczny, może gra w orkiestrze? Kończy szkołę? Jakie są jego marzenia związane z muzyką? Co musi zrobić żeby te marzenia zrealizować? Taki długoterminowy cel spróbujcie porównać do słonia. Słoniowe zadanie wydaje się nierealne na początku. Przecież nie da się połknąć słonia w całości. Co innego kiedy podzieli się słonia na kawałki - przepraszam za nieekologiczne porównanie. Każda mniejsza część słonia oznacza zadanie łatwiejsze. A ta najmniejsza - kawałek do połknięcia na raz - to rzecz, którą trzeba wykonywać z dnia na dzień. Na przykład 30 minut grania na instrumencie - ale codziennie. Po to żeby za pięć lat......

- wytrwali. Ich nastawienie i dobrze ustalone cele dają im siłę do przezwyciężania barier i zmagania się z wyzwaniami. Uświadom dziecku co trzeba zrobić zanim zagra jak Paganini? Ile czasu dziennie ćwiczyć? Jak się przygotowywać do lekcji? Jak uczyć się słuchać własnej gry? Jak akceptować zniechęcenie i uciążliwości związane z nauką.

- niezależni i nastawieni na współpracę. Potrafią pracować indywidualnie, znajdują motywację i inspirację wewnątrz siebie. A pracując z innymi nastawieni są na sukces całego zespołu. Szkoły muzyczne w Polsce promują indywidualizm i rywalizację. Wspieraj u dziecka wszelkie symptomy pracy zespołowej.

- rzetelni. Odpowiedzialnie podchodzą do wszelkich muzycznych działań - są punktualni, przygotowani do lekcji, uprzejmi i uczciwi.

- otwarci na eksperymentowanie. Mądrzy uczniowie rozkwitają w zetknięciu ze świeżą perspektywą. Początkująca jedenastoletnia gitarzystka w trzecim tygodniu wałkowania chwytów do “Wlazłkotka” z niechęcią brała do ręki gitarę. Palce bolały, dźwięki brzmiały głucho, potykała się w już opanowanych miejscach. Do momentu, kiedy mama wzięła do ręki flet i zagrała melodię. Rola akompaniatorki - to było to! Jeśli nie potrafisz grać na żadnym instrumencie (na kazoo na pewno potrafisz ;) spróbuj zorganizować dla dziecka ‘zespół’. To może być starsza koleżanka, pan ze sklepu muzycznego, albo płyta cd. Ważne żeby umysł dziecka wyszedł poza monotonię ćwiczenia.

- łatwo się komunikują. Potrafią słuchać, autentycznie wyrażać swoje myśli i często zadawać pytania. Jak doskonalić komunikację u siedmiolatka? Słuchaj, mów co myślisz i często zadawaj pytania.

---

Więcej informacji o nauce gry na instrumencie, motywowaniu i wspieraniu dzieci w edukacji muzycznej znajdziesz na blogu http://www.blog.wszystkodogrania.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

http://dziecidzieci.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz